Hierbij beantwoord ik de vragen van het lid Gijs van Dijk (PvdA) over de
voorgenomen sluiting van een grote truckparking bij Venlo en het gebrek aan
goede alternatieven.
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van de problemen rondom en sluiting van De Keulse
Barrière, een grote parking voor vrachtwagens nabij Venlo? Zo ja, hoe beoordeelt u
de sluiting van een dergelijke grote parkeervoorziening voor
vrachtwagenchauffeurs uit binnen- en buitenland zonder dat er op dit moment een
gedegen alternatief is voor chauffeurs die ook dienen te voldoen aan de rij- en
rusttijden?
Antwoord 1
Ja. Met betrekking tot deze locatie verwijs ik ook naar de antwoorden van 12
februari 2016 op de vraag van het lid Ulenbelt (SP) over de voorgenomen sluiting
van de Keulse Barrière (ah-tk-2015/2016-1529). Hierin is aangegeven dat
Rijkswaterstaat samen met diverse gemeenten (waaronder Venlo), provincie,
sector en politie in het kader van een in 2015 gesloten Convenant werkt aan het
oplossen van de parkeerproblematiek voor vrachtwagens in Limburg, op zowel het
hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. In dit kader is op 13 november jl.
een betaalde particuliere truckparking aan de James Cookweg in Venlo geopend
met 220 plekken. Daarnaast wordt een bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van
een truckparking in de gemeente Venray.
Overigens dient op grond van de uitspraak van de rechtbank Limburg in kort
geding dd. 13 november jl. (zaaknr. C/03/242042 / KG ZA 17-558) het
parkeerterrein De Keulse Barrière gedeeltelijk gedurende de week geopend te
blijven.
Vraag 2
Bent u bekend met het feit dat er volgens chauffeurs een groot tekort is aan
gedegen en gratis of betaalbare parkeerplaatsen, mede gelet op het feit dat veel
Oost-Europese chauffeurs geen geld hebben voor betaalde mogelijkheden? Zo ja,
hoe beoordeelt u deze situatie, ook gezien het feit dat het ontbreken van degelijke
alternatieven ook bijdraagt aan het niet kunnen of willen voldoen aan de verplichte
rij- en rusttijden voor chauffeurs?
Antwoord 2
Ik ben bekend met het feit dat veel vrachtwagenchauffeurs ervoor kiezen voor de
weekendrust gebruik te maken van gratis parkeervoorzieningen langs de
snelwegen; de zogenaamde verzorgingsplaatsen. Deze parkeerplaatsen zijn
primair bedoeld voor een korte rust voor de automobilist en vrachtwagenchauffeur.
Het gevolg van dit oneigenlijk gebruik van verzorgingsplaatsen is dat deze
gedurende de avonden en weekenden in bepaalde regio’s overbezet zijn. Op de
betaalde particuliere truckparkeerplaatsen langs het onderliggend wegennet is,
afhankelijk van het tijdstip, soms nog wel ruimte om te parkeren. Zoals reeds is
aangegeven in de brief aan uw Kamer van 7 juli jl. (kst-34550-A-63) hebben de
belangrijkste corridorpartijen aangegeven dat er een programma-aanpak zal
komen, gericht op de versterking van de goederencorridors Oost en Zuid-Oost.
Binnen die aanpak zal gekeken worden waar nog aanvullende parkeercapaciteit
wenselijk en mogelijk is. Of en in welke mate Oost-Europese chauffeurs een
vergoeding krijgen om gebruik te maken van betaalde voorzieningen is bij mij niet
bekend.
Vraag 3
Hoe beoordeelt u het feit dat het ontbreken van goede alternatieven in deze
grensregio voor problemen op andere parkings maar ook op willekeurige locaties
zorgt, waarbij het ook eenvoudiger is voor buitenlandse chauffeurs om eventuele
controle op rusttijden te ontwijken?
Antwoord 3
Ik ben mij ervan bewust dat het gebrek aan parkeercapaciteit tot problemen leidt
en ben positief over initiatieven die in regionaal verband worden genomen om
betaalbare private truckparkings met marktpartijen op te zetten. Voorbeelden van
recent geopende beveiligde particuliere truckparkings zijn de parkings Hazeldonk,
Maasvlakte Plaza, James Cookweg in Venlo en de binnenkort te openen
truckparking in Duiven. De ILT kan de rij- en rusttijden tot 28 dagen terug uitlezen
uit de tachograaf. Het parkeren op willekeurige locaties maakt het niet moeilijker
om te handhaven. Voor meer details over de handhaving van de ILT verwijs ik u
naar het meerjarenplan van de ILT (Bijlage bij Kamerstuk 34775-XII nr. 4 van 21
september 2017) en het rapport met de resultaten van de risicoanalyse (IBRA 1.0),
dat is aangeboden aan de Tweede Kamer (Kamerstuk 34550 XII nr. 80 van 6 juli
2017).
Vraag 4
Bent u ook van mening dat deze lokale problematiek ook de aandacht van uw
ministerie verdient, gelet op het grote aantal vrachtwagenchauffeurs dat nabij
Venlo het land binnenkomt en dat wel aan dezelfde regels en
veiligheidsvoorschriften dient te voldoen als Nederlandse collega’s, waarbij ook
geschikte en passende parkeervoorzieningen horen?
Antwoord 4
De parkeerproblematiek langs de goederencorridors heeft mijn aandacht, onder
andere op basis van de in het antwoord op vraag 2 genoemde programma-aanpak
ter versterking van de goederencorridors Oost en Zuid.
Vraag 5
Bent u bereid om vanuit uw verantwoordelijkheid voor het transport en de
veiligheid op onze rijkswegen in gesprek te treden met de gemeente Venlo over de
noodzaak om in deze regio voor gedegen alternatieven en voorzieningen te
zorgen, problemen met het parkeren van vrachtwagens en het voldoen aan de
noodzakelijke rusttijden te voorkomen? Zo ja, op welke termijn en met welke inzet
wijze bent u voornemens dit gesprek aan te gaan? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5
Rijkswaterstaat voert in het kader van het in 2015 gesloten Convenant over
truckparkeren in de provincie Limburg overleg met de gemeente Venlo over deze
problematiek. In het kader van dit Convenant heeft IenW een financiële bijdrage
gegeven aan het initiatief van de gemeente Venlo om te komen tot een
truckparking aan de James Cookweg. Daarnaast wordt een bijdrage geleverd aan
de ontwikkeling van een truckparking in de gemeente Venray.