Hierbij beantwoord ik de Kamervragen van het lid Remco Dijkstra (VVD) over het
bericht ‘Oude dieselauto’s niet meer welkom in Arnhemse binnenstad’ (ingezonden
31 oktober 2017).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht ‘Oude dieselauto’s niet meer welkom in Arnhemse
binnenstad (met kaartje)’?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat valt er te zeggen over de data waarop het Arnhemse gemeentebestuur zich
beroept? In hoeverre zijn de Arnhemse metingen van een regionale Gemeentelijke
Gezondheidsdienst (GGD) of metingen van Milieudefensie, gelet op het feit dat in
Amsterdam afwijkingen in meetmethoden zijn geconstateerd, representatief en
conform de richtlijnen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
(RIVM)?
Vraag 3
Wat is de planning van Arnhem? Wat zijn de gevolgen voor mensen met een
oudere diesel die hun stad niet meer in kunnen? Hoe worden mensen die de
binnenstad bezoeken, bijvoorbeeld met een youngtimer, gecompenseerd voor de
schade? Wat doet de gemeente Arnhem voor deze mensen?
Antwoord 2 en 3
De gemeenteraad van Arnhem heeft recent gevraagd om de effectiviteit van de
maatregel voor de verbetering van de luchtkwaliteit nader te laten onderzoeken.
Wat dit voor het toegangsregime van de milieuzone, de eventueel te treffen
compenserende maatregelen of de planning betekent, is niet nog bekend.
Vraag 4
Hoe voorkomen we een wirwar van bebording voor milieuzones? Zijn er al ideeën
hoe de gewenste eenduidigheid in te vullen is, gezien het feit dat er nu sprake is
van willekeur aan de hand van jaartallen van voertuigen die eigenlijk niets zeggen
over de echte uitstoot (zo kan een kleine oudere diesel een stuk schoner zijn dan
een grotere nieuwere auto)? Hoe denkt u daarover? Wanneer valt duidelijkheid te
verwachten en welke norm per voertuig wordt dan geldend?
Antwoord 4
In het Regeerakkoord is opgenomen dat door het instellen van een milieuzone
gemeenten een instrument hebben om de luchtkwaliteit in binnensteden te
verbeteren. Daarbij zal één systeem met eenduidige categorieën en borden voor
milieuzones worden ingevoerd zodat automobilisten in elke gemeente de regels
snappen. Het is mijn nadrukkelijk streven zo snel mogelijk (voor de zomer van
2018) uitsluitsel te geven op welke wijze ik hier invulling aan wil geven, zodat
gemeenten hier rekening mee kunnen houden.
Vraag 5
Is het niet verstandiger dat gemeenten eerst dat uniforme beleid afwachten
voordat ze verdergaan, draagvlak verliezen, kosten maken en vooral onzekerheid
geven aan de bezoekers en bewoners van hun stad via een ratjetoe aan bebording
en eisen?
Antwoord 5
Zoals bij antwoord 4 aangegeven wil ik zo snel mogelijk helderheid bieden, zodat
de situatie die u schetst niet zal optreden.
Vraag 6
In hoeverre zijn milieuzones nog een relevant instrument als de Europese norm
voor luchtkwaliteit behaald wordt, of in 2020? In hoeverre zijn normen van de
Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) rechtsgeldig? Op basis van welke normering
en criteria wordt de luchtkwaliteit in Nederland beoordeeld?
Antwoord 6
De Europese normen voor luchtkwaliteit zijn juridisch bindend. Bij de
Wereldgezondheidsorganisatie gaat het om niet juridisch bindende streefwaarden.
Ook wanneer wordt voldaan aan de Europese norm, kunnen gemeenten extra
maatregelen treffen om de luchtkwaliteit verder te verbeteren. Daarbij moet
uiteraard wel een zorgvuldig besluitvormingsproces worden gevolgd, waarbij ook
elementen zoals proportionaliteit worden betrokken.
Vraag 7
Aangezien in Arnhem trolleybussen rijden die voorzien zijn van koolstofblokken die
dagelijks aan flinke slijtage onderhevig zijn en wekelijks meerdere keren vervangen
worden, zou het zo kunnen zijn dat juist op het specifieke Arnhemse knelpunt (een
gebied van 100x100m) rondom Velperplein, Musis, ingang Steenstraat) er uitstoot
gemeten wordt die afkomstig kan zijn van deze trolleybussen? Of van een
stationaire bron, bijvoorbeeld tijdens een verbouwing? Is dat geheel uit te sluiten?
Is daar onderzoek naar gedaan? Wat valt te zeggen over de slijtage en vervanging
van de koolstofblokken en/of andere specifieke situaties, zoals de dagelijkse
bevoorrading van de nabijgelegen supermarkten? Is maatwerk en inzicht in de
exacte bronnen niet verstandiger om een lokaal knelpunt op te lossen?
Antwoord 7
Uit de monitoringsrapportage NSL 2017 blijkt dat de norm voor stikstofdioxide
(NO2) op een aantal plaatsen in Arnhem wordt overschreden. Hierover heb ik u op
30 oktober j.l. geïnformeerd (TK 30 175, nr. 268). Met de gemeenten waar nog
knelpunten zijn, is gesproken over waar de knelpunten zich bevinden en hoe de
concentraties op die plekken zijn opgebouwd. TNO is gevraagd om inzicht te geven
in welke bronnen op die plekken een bijdrage leveren. Het resultaat hiervan is een
knelpuntenanalyse, die in de komende maanden definitief zal worden. Deze zal
(mede) bepalend zijn voor welke (aanvullende) maatregelen genomen moeten
worden om de knelpunten op te lossen. Hierover treed ik op korte termijn in
overleg met de decentrale overheden, waaronder de gemeente Arnhem. Zoals ik al
in mijn brief van 30 oktober heb aangegeven is mijn streven om het plan
(knelpuntenanalyse en maatregelen) in het voorjaar van 2018 ter consultatie aan
te bieden, zodat na de zomer van 2018 een gewijzigd NSL in werking kan treden
1 Website Omroep Gelderland, 25 oktober 2017
http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2146292/Oude-dieselauto-s-niet-meer-welkom-inArnhemse-binnenstad-met-kaartje