Hierbij beantwoord ik de schriftelijke vragen van de leden Amhaouch (CDA),
Paternotte (D66), Remco Dijkstra (VVD), Bruins (ChristenUnie) en
Kröger (GroenLinks) over Lelystad (ingezonden 9 november 2017)
Vraag 1
Heeft u het bericht gelezen 'Dijksma klapt uit de school over Lelystad Airport’? Wat
is uw reactie daarop1?
Vraag 2
Deelt u de visie dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met een tekort
aan kundige mensen kampt die ingewikkelde dossiers kunnen doorgronden? Zo ja,
sinds wanneer bestaat dat probleem en wat moet er gebeuren om dat probleem
op te lossen?
Vraag 3
Klopt het dat er, zoals voormalig staatsecretaris Dijksma stelt, nog nauwelijks
mensen zijn die zelfstandig in staat zijn een hele MER-berekening te maken? Wat
vindt u van deze uitspraak?
Antwoord vraag 1, 2, 3
Ik heb kennis genomen van de uitspraken zoals opgenomen in het betreffende
bericht. Het ministerie beschikt over kundige en betrokken medewerkers. De hoge
werkdruk en de rol die van de Rijksoverheid gevraagd wordt op het gebied van
luchtvaart vraagt om extra inzet en aanvullende kennis en vaardigheden. Ik ben
bezig dit vorm te geven. Dit vloeit voort uit het interne onderzoek van
ABDTopConsult waarover uw Kamer op 12 september jl. door mijn
ambtsvoorganger is geïnformeerd.
Vraag 4
Wat heeft de uitlating van voormalig staatsecretaris Dijksma voor gevolgen voor
de toegezegde nieuwe MER-beoordeling, waarover zij in haar laatste Kamerbrief
spreekt van 16 okt 20172? Hebben haar uitlatingen invloed op dit proces? Wat
betekent dit voor de zorgvuldigheid waarmee een MER-berekening wordt gemaakt?
Antwoord 4
Deze uitspraken hebben geen gevolgen voor het gevolgde proces. De
zorgvuldigheid staat voor mij voorop.
Vraag 5
Kunt u deze vragen beantwoorden voor de technische briefing over het MER op
23 november 2017?
Antwoord 5
Ja.
1 Website De Stentor, 8 november 2017 (https://www.destentor.nl/dossier-lelystadairport/dijksma-klapt-uit-de-school-over-lelystad-airport~af4f295c/)