2016Z01723
Vragen van het lid Tanamal (PvdA) aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
over het niet zorgvuldig omgaan met het medisch beroepsgeheim door het
Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV) (Ingezonden 28 januari 2016)
1
Kent u het bericht ‘UWV rommelt nog steeds met medisch beroepsgeheim’? 1)
Antwoord 1.
Ja.
2
Herkent u zich in het beeld dat UWV-medewerkers, die hiertoe niet bevoegd zijn, nog altijd
vragen naar medische informatie en deze ook verwerken?
3
Herkent u zich in het beeld dat vertrouwelijke medische gegevens nog altijd gemakkelijk zijn
in te zien door UWV-medewerkers die hiertoe niet bevoegd zijn?
Antwoord 2 en 3 samen
Ik vind het van groot belang dat UWV handelt in overeenstemming met de Wet Bescherming
Persoonsgegevens (Wbp). Mijn ambtsvoorganger heeft uw Kamer op 16 maart 2016 laten
weten dat er informatie wordt verwacht van het UWV over de opvattingen van de Autoriteit
Persoonsgegevens over het verwerken van gegevens door medewerkers verzuimbeheersing
van het UWV. Op 23 oktober 2017 heeft de Autoriteit Persoonsgegevens de definitieve
bevindingen van het onderzoeksrapport over het verzamelen van gegevens betreffende
iemands gezondheid door medewerkers verzuimbeheersing aan het UWV doen toekomen. Bij
het onderzoek naar de verzameling van persoonsgegevens betreffende iemands gezondheid
door medewerkers verzuimbeheersing van het UWV heeft de Autoriteit Persoonsgegevens
overtreding van artikel 16 Wbp geconstateerd. UWV heeft mij laten weten dat het een nieuw
model voor het Ziektewet ARBO-proces gaat implementeren. Met dit nieuwe model zal de
medewerker verzuimbeheersing gaan werken onder de verantwoordelijkheid van de
verzekeringsarts. Dit model is in overeenstemming met de Wbp. Aan het UWV heb ik
gevraagd om het nieuwe model op een zo kort mogelijk termijn in te voeren. UWV heeft
aangegeven dat invoering is voorzien per 1 januari 2019. Dit is de termijn die noodzakelijk is
om de invoering zorgvuldig, uitvoerbaar en rechtmatig te laten verlopen. Mijn
ambtsvoorganger heeft uw Kamer eerder laten weten dat UWV heeft aangegeven dat er geen
sprake van is geweest dat medische dossiers toegankelijk zijn voor anderen dan zij die daartoe
uit hoofde van hun functie toegang toe hebben1
.
1 Antwoord van Minister Asscher (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) (ontvangen 2 december 2013). Zie ook Aanhangsel Handelingen,
vergaderjaar 2013–2014, nr. 606.
4
Herinnert u zich eerdere vragen over de privacyschending door medewerkers van het UWV?
2)
5
Heeft u, zoals toegezegd tijdens de beantwoording van die vragen, opheldering gevraagd aan
het UWV over het schenden van de privacywetgeving door medewerkers van het UWV? Zo
ja, wat zijn hiervan de uitkomsten? Zo nee, wanneer gaat u dit alsnog doen?
Antwoord 4 en 5 samen
Ja, deze vragen zijn mij bekend. Mijn ambtsvoorganger heeft aan het UWV gevraagd om de
Autoriteit Persoonsgegevens te vragen om hun opvatting in deze. Dit heeft het UWV op 5
april 2016 gedaan. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft vervolgens een onderzoek ingesteld
naar de verwerking van persoonsgegevens betreffende iemands gezondheid door de
medewerker verzuimbeheersing. Op 23 oktober 2017 heeft de Autoriteit Persoonsgegevens
het UWV laten weten dat het handelt met de verbodsbepaling van artikel 16 Wbp. Het UWV
is in de periode dat de Autoriteit Persoonsgegevens het onderzoek heeft uitgevoerd, gestart
met twee pilots om het Ziektewet ARBO-proces te herzien. De Autoriteit Persoonsgegevens is
gedurende de looptijd van het onderzoek meegenomen in de uitvoering en uitkomsten van de
pilots.
6
Zijn alle maatregelen die het UWV in 2013 zou implementeren om privacyschendingen te
voorkomen, en aan de Kamer zijn toegezegd, ook daadwerkelijk doorgevoerd? Zo nee, kunt u
toelichten waarom en welke maatregelen niet zijn ingevoerd?
7
Vindt u dat de privacy van burgers bij het UWV momenteel voldoende gewaarborgd is? Zo ja,
kunt u toelichten waarom u dit vindt? Zo nee, kunt u aangeven hoe de privacy van burgers
beter gewaarborgd kan worden?
Antwoord 6 en 7 samen
In antwoord op de Kamervragen (TK 2013-2014, nr. 648) heeft mijn ambtsvoorganger u laten
weten dat UWV, naar aanleiding van het onderzoek van professor Gevers,
verbetermaatregelen heeft getroffen en geïmplementeerd. Naar aanleiding van het vragenuur
van 28 oktober 2014 heeft mijn voorganger laten weten dat hij aan het UWV zal vragen of het
zich houdt aan de gemaakte afspraken en de wet. Navraag bij het UWV leerde dat bij de
implementatie van de verbetermaatregelen de verwerking van gezondheidsgegevens door
medewerkers verzuimbeheersing verder is ingeperkt. Om de verzuimduur te kunnen
inschatten en voor de vervolgacties in het werkproces registreren zij nog een beperkt aantal
gegevens van medische aard:
a. of iemand onder behandeling is bij de huisarts of specialist (registratie ja/nee);
b. of iemand medicijnen gebruikt (registratie ja/nee); en
c. de reden waarom de klant niet kan werken (alleen de soort klacht of beperking die
de klant aangeeft als reden om niet te kunnen werken).
Het UWV was van mening dat het met deze beperkte ja/nee registratie voldeed aan de Wbp.
Het beperkt registreren van gegevens door een functionaris die niet werkzaam is onder
taakdelegatie van een verzekeringsarts is niet overeenkomstig het advies van professor
Gevers. Professor Gevers adviseerde om de werkzaamheden van de medewerker
verzuimbeheersing onder verantwoordelijkheid van een verzekeringsarts te brengen. Naar
aanleiding van de Kamervragen van het lid Tanamal heeft mijn voorganger aan het UWV
gevraagd om de Autoriteit Persoonsgegevens te vragen of deze handelwijze is toegestaan.
Parallel aan dit traject was het UWV al gestart om in twee pilots te onderzoeken hoe het
Ziektewet ARBO-proces verder verbeterd kon worden. De Autoriteit Persoonsgegevens is
door het UWV geïnformeerd over het verloop van de pilots en de uitkomsten daarvan. Naar
aanleiding van de conclusie van de Autoriteit Persoonsgegevens naar de verwerking van
gegevens betreffende iemands gezondheid door de medewerker verzuimbeheersing zal het
UWV het Ziektewet ARBO-proces aanpassen en een nieuw model implementeren. Dit is
voorzien per 1 januari 2019. Dit nieuwe model zal de verwerking van gegevens betreffende
iemands gezondheid door medewerkers verzuimbeheersing onder verantwoordelijkheid van
een verzekeringsarts brengen.