Antwoord van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid op vragen van
het lid Van Kent (SP) over de uitzending van EenVandaag dat het opnieuw klachten regent over
supermarktketen Aldi (ingezonden 20 oktober 2017), kenmerk 2017Z13967
1
Kent u de uitzending van AvroTros “EenVandaag”, waaruit blijkt dat bij supermarktketen Aldi de
werkdruk hoog is, medewerkers onder druk worden gezet en personeel zich niet veilig voelt
klachten aan te kaarten? 1
Antwoord vraag 1
Ja.
2
Wat is uw reactie op het feit dat het personeel te lijden heeft onder de hoge werkdruk en dat er
ondanks een verruiming van het assortiment en de openingstijden geen extra personeel op de
werkvloer is?
3
Is het voor u acceptabel dat, vanwege het feit dat een winkel soms door maar twee personen
draaiende wordt gehouden, wettelijk verplichte pauzes erbij inschieten? Zo nee, wat gaat u
hiertegen doen?
Antwoord vragen 2 en 3
Volgens de Arbeidsomstandighedenwet is het de primaire verantwoordelijkheid van de werkgever
om voor goede arbeidsomstandigheden te zorgen en om de preventie van arbeidsrisico’s vorm te
geven. De werkgever dient bovendien een beleid terzake van arbeids- en rusttijden in samenhang
met het arbeidsomstandighedenbeleid te voeren.
De Inspectie SZW houdt toezicht op naleving van de arbeidswetgeving, waaronder de
Arbeidsomstandighedenwet en de Arbeidstijdenwet. Werknemers kunnen individueel of via een
vakbond of ondernemingsraad melding doen van eventuele misstanden. Als er sprake is van
dergelijke meldingen kan de Inspectie SZW hiernaar onderzoek doen. Op dit moment is dat, voor
wat betreft Aldi, niet het geval.
4
Staat er een vergoeding tegenover wanneer parttimers gedwongen worden zeven dagen per week
beschikbaar te zijn? Zo nee, is dit niet in strijd met de wet? Kunt u uw antwoord nader toelichten?
Antwoord vraag 4
Of parttimers bij Aldi een vergoeding krijgen voor de perioden dat zij zich beschikbaar moeten
houden is mij niet bekend.
Het bepalen van de hoogte van lonen en vergoedingen is in de eerste plaats een aangelegenheid
van de sociale partners. In veel gevallen is het gebruikelijk dat tussen werkgevers en werknemers
afspraken gemaakt worden over de vergoeding voor perioden van bereikbaarheid. In dat geval kan
deze werknemer zich tot de rechter wenden om de naleving van deze bepalingen af te dwingen.
Daarnaast is de werkgever gebonden aan de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (Wml)
Op grond van de Wml heeft de werknemer recht op het wettelijk minimumloon voor de arbeid door
hem in dienstbetrekking verricht. Bij een periode van bereikbaarheid is er echter geen sprake van
tijd waarin de werknemer onder gezag arbeid verricht, maar van het zich beschikbaar houden om
op oproep arbeid te verrichten.
Hiermee sluit de Wml aan bij het begrip ‘arbeidstijd’ dat ook in de Arbeidstijdenwet wordt
gehanteerd (Atw, artikel 1:7, eerste lid, onderdeel k). Tijdens een periode van bereikbaarheid
bevindt de werknemer zich niet onder gezag van de werkgever. Hij of zij kan zich - tot op zekere
hoogte - met zijn of haar eigen zaken bezig houden. In de zin van de Atw is er daarmee geen sprake
van arbeidstijd.
1
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/opnieuw-klachten-personeel-aldi/
De Arbeidstijdenwet stelt ook regels ten opzichte van oproepdiensten waarbij de werknemer de
verplichting heeft om na een oproep binnen een vastgestelde periode op het werk te verschijnen.
Deze dienst, die in de Atw consignatie wordt genoemd, is wettelijk beperkt tot maximaal 14 dagen
in elke periode van 4 weken (Atw, artikel 5:9).
5
Stond Aldi, sinds het in 2013 door de Inspectie SZW op de vingers werd getikt voor soortgelijk
gedrag, onder verscherpt toezicht? Zo ja, hoe heeft het dan toch weer zover kunnen komen?
Antwoord vraag 5
De Inspectie kent de term “verscherpt toezicht” niet, maar kan eigener beweging en naar
aanleiding van meldingen onderzoek instellen. Op basis van onderzoek kan de Inspectie SZW
vervolgens handhavend optreden.
In 2013 en 2014 heeft de Inspectie SZW naar aanleiding van een groot aantal klachten over
psychosociale en fysieke arbeidsbelasting onderzoek gedaan in meer dan zestig filialen en
distributiecentra van Aldi, verspreid over heel Nederland. Bij deze inspecties is geconstateerd dat
het beleid van Aldi op het gebied van psychosociale en fysieke arbeidsbelasting bij alle negen
verkoopbedrijven – de juridische structuur, waaronder alle distributiecentra en verkoopwinkels
vallen – onvoldoende was. De Inspectie SZW heeft hierop handhavend opgetreden en de negen
verkoopbedrijven een tweetal eisen tot naleving van de arbeidswetgeving opgelegd, gericht op
zowel de psychosociale als fysieke arbeidsbelasting. Het laten onderzoeken en het nemen van
maatregelen om de psychosociale en fysieke belasting tegen te gaan maakte hiervan onderdeel uit.
Na circa zes maanden zijn controles uitgevoerd bij de betreffende verkoopbedrijven waarbij is
geconstateerd dat aan de gestelde eisen was voldaan. In 2015 en 2016 hebben
evaluatiegesprekken tussen de Inspectie SZW en Aldi Nederland plaatsgevonden. Deze hebben
geen aanleiding gegeven tot nadere maatregelen.
6
Wat is uw reactie op de intimiderende stijl van leidinggevenden waarbij bijvoorbeeld kritische
werknemers worden bedreigd met overplaatsing? Wat is er sinds 2013 aan gedaan om een
cultuuromslag te bewerkstelligen?
Antwoord vraag 6
Iedereen die werkt heeft recht op fatsoenlijk werk in een sociaal veilige omgeving. Leidinggevenden
spelen een sleutelrol bij het creëren en waarborgen van een sociaal veilige werkcultuur.
Het plan van aanpak, dat Aldi naar aanleiding van de door de Inspectie SZW opgelegde eisen tot
naleving heeft opgesteld, omvatte onder meer een aantal acties gericht op de stijl van
leidinggeven. De in de uitzending van EenVandaag geïnterviewde medewerkers spreken van
merkbare verbeteringen op het gebied van de bedrijfscultuur in de afgelopen jaren maar
waarschuwen tegelijkertijd voor een afname van de aandacht binnen Aldi voor psychosociale en
fysieke arbeidsbelasting.
Aldi Nederland heeft in een reactie op de uitzending aangegeven reeds een aantal maatregelen te
hebben genomen om de werkdruk voor medewerkers te beperken en graag in gesprek te gaan met
medewerkers, OR-leden en vakbonden FNV en CNV om voortgang en initiatieven te bespreken. Dit
past bij de verantwoordelijkheid van de werkgever voor goede arbeidsomstandigheden.
7
Hoe vaak is de Inspectie SZW sinds 2013 bij Aldi over de vloer geweest om te kijken of de
supermarktketen haar leven daadwerkelijk heeft verbeterd? Wat waren de bevindingen tijdens deze
inspecties?
Antwoord vraag 7
Zie het antwoord op vraag 5.
8
Heeft Aldi ooit een boete gehad of een andere sanctie voor de wijze waarop het met de
arbeidsomstandigheden omgaat? Zo nee, wat is er dan wel voor nodig om een bedrijf dat de regels
structureel overtreedt een sanctie op te leggen?
Antwoord vraag 8
Onderzoek naar aanleiding van concrete klachten door de Inspectie SZW kan leiden tot het nemen
van maatregelen, waaronder het opleggen van sancties. De Inspectie SZW heeft in het geval van
de Aldi-filialen, waar in 2013 en 2014 misstanden zijn geconstateerd, geconcludeerd dat deze
binnen de gestelde termijn aan de gestelde eisen hebben voldaan en derhalve geen
vervolgmaatregelen getroffen.
Zie voorts het antwoord op vraag 9.
9
Is het feit, dat deze situatie opnieuw bij Aldi heeft kunnen ontstaan, voor u aanleiding om de
werkwijze van de Inspectie SZW onder de loep te nemen? Zo nee, hoe gaat u dan voorkomen dat
bedrijven als Aldi keer op keer in de fout gaan?
Antwoord vraag 9
Het is de verantwoordelijkheid van bedrijven om zich aan wet- en regelgeving te houden. Als
bedrijven zich daaraan niet houden, ook als reeds handhavend is opgetreden, dan blijft het de
verantwoordelijkheid van het bedrijf om zich wel aan wet- of regelgeving te houden. De
verantwoordelijkheid gaat niet over op de overheid of een inspectiedienst. Als bedrijven zich notoire
overtreders tonen, dan worden ze door de Inspectie SZW geconfronteerd met in zwaarte oplopende
maatregelen. Daarvan is in dit geval geen sprake. Zie ook de antwoorden op vragen 5 en 8.
De Inspectie SZW analyseert continu of nieuwe risico’s optreden die tot mogelijke aanpassingen
van inspectie-inzet aanleiding geven. Deze analyse is gebaseerd op alle bevindingen, signalen –
waaronder meldingen van misstanden –, onderzoeken, monitoring en uitkomsten van reactieve
inspecties. Ik zie geen aanleiding om deze werkwijze te veranderen.
Wanneer Aldi de arbeidswetgeving niet naleeft, kunnen werknemers, ondernemingsraden en
vakbonden hiervan melding maken bij de Inspectie SZW. Zie ook het antwoord op vragen 2 en 3.
10
Hoe gaan de extra middelen uit het regeerakkoord en de nieuwe werkwijze van de Inspectie SZW,
het zogenoemde Inspectie Control Framework, er daadwerkelijk voor zorgen dat men er korter op
zit bij bedrijven die keer op keer in de fout gaan?
Antwoord vraag 10
De Inspectie hanteert de aanpak voor misstanden en notoire overtreders zoals beschreven in het
jaarverslag 20162
. Zij hanteert daarbij de handhavingsinstrumenten en boetebedragen voor eerste
overtredingen en recidive conform wet- en regelgeving. Die aanpak wordt ook de komende jaren
gevolgd.
Het regeerakkoord maakt geleidelijk oplopend naar 2021 jaarlijks 50 miljoen euro extra vrij voor
versterking van de handhavingsketen van de Inspectie SZW. Opdracht in het regeerakkoord is om
de handhaving te intensiveren conform het Inspectie Control Framework.
Overeenkomstig het ICF worden de middelen ingezet op de volgende doelen:
Arbeidsomstandigheden: herstellen van de balans tussen ongevalsonderzoek en
risicogestuurde programma’s;
Brzo: vergroten van de capaciteit om met Brzo-partners meer gezamenlijk te inspecteren;
Intelligencegestuurd werken: investeren in meer gezamenlijke data-analyse met andere
bedrijveninspecties en toezichthouders;
Arbeidsuitbuiting/eerlijk werk: vergroten van de capaciteit om uitbuiting, onderbetaling en
andere arbeidsmarktfraude aan te pakken.
Monitoring en rapportage over het ICF vindt plaats in de begroting van SZW, het SZW jaarverslag
en in jaarplannen en jaarverslagen van de Inspectie SZW.
2
Jaarverslag Inspectie SZW 2016, paragraaf 2.1.9. en hoofdstuk 2 van het ICF. Dat beschrijft dat de Inspectie
SZW risicogestuurd en in programma’s werkt. Mensen en middelen worden ingezet in programma’s op de
thema’s en sectoren met de grootste risico’s en de meest kwetsbare groepen.