1
Bent u bekend met het bericht 'Verloedering huurhuizen dreigt'?1
Antwoord
Ja.
2
Wat vindt u ervan dat woningcorporaties het onderhoud stopzetten? Hebben
huurders die last hebben van onveilige huizen geen recht op goed onderhoud?
Antwoord
Huurders moeten erop kunnen vertrouwen dat hun huis veilig is en goed
onderhouden wordt. Het plegen van onderhoud en het treffen van noodzakelijke
voorzieningen behoort tot de kerntaak van woningcorporaties. In de Woningwet is
echter geen niveau van vereiste kwaliteit benoemd, anders dan de vereisten uit
het Bouwbesluit voor gebouwen met een woonfunctie.
Er zijn verschillende wegen voor huurders om de corporatie te bewegen het
onderhoud op peil te houden. Eerst en vooral door het onderhoud aan te kaarten
in het reguliere overleg tussen corporatie en huurders(organisaties) met het oog
op een goede onderlinge relatie tussen huurder en verhuurder. Indien huurders de
kwaliteit van hun woning door achterstallig onderhoud onvoldoende achten,
kunnen zij vervolgens terecht bij de Huurcommissie. De Huurcommissie kan
bijvoorbeeld beslissen dat de huurprijs omlaag moet omdat het onderhoud
achterblijft. Ook kunnen huurders zich tot de gemeente wenden als achterstallig
onderhoud ertoe leidt dat de bouwtechnische kwaliteit onvoldoende lijkt. De
gemeente heeft de bevoegdheid huiseigenaren die hun bezit verwaarlozen aan te
schrijven en hen ertoe te bewegen onderhoud te plegen aan de woning.
Tot slot heeft de huurder de mogelijkheid om een procedure bij de kantonrechter
te starten. De kantonrechter kan de verhuurder direct verplichten tot het
verrichten van onderhoudswerkzaamheden.
Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het onderhoud en het treffen van
voorzieningen op te nemen in de jaarlijkse prestatieafspraken tussen gemeente,
corporatie en huurdersorganisaties. Indien in de woonvisie van de gemeente is
opgenomen dat corporaties hun woningen moeten onderhouden, dan moeten de
corporaties een bod doen en in prestatieafspraken met de huurdersorganisaties en
de gemeente aangeven hoe zij daar naar redelijkheid aan zullen bijdragen.
3
Wat vindt u ervan dat er in daken van huizen piepschuim wordt aangebracht in
plaats van een degelijke reparatie van daken?
Antwoord
Huurders moeten er ten allen tijde vanuit kunnen gaan dat hun woning op een
degelijke manier onderhouden wordt. De voorschriften hiervoor, onder meer op
het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu, zijn vastgelegd in het
Bouwbesluit 2012. Het gebruik van piepschuim is in de bouw niet ongewoon en
kan aan het Bouwbesluit voldoen. Het gemeentelijk Bouw- en Woningtoezicht ziet
erop toe dat dit het geval is. Als huurders twijfelen aan de kwaliteit van reparaties
raad ik aan dit bij het gemeentelijk Bouw- en Woningtoezicht aan te kaarten. De
gemeente kan handhavend optreden wanneer de bouwkwaliteit van de daken daar
aanleiding toe geeft.
4
Hoe lang moeten huurders genoegen nemen met achterstallig onderhoud en
slecht geverfde huizen, nu de versterkingsoperatie nog vele jaren zal duren?
Antwoord
Door de ontstane achterstand schuiven inspecties en engineering uit 2017 door
naar 2018. Het beperken van de opgelopen vertraging in de op zichzelf al
omvangrijke versterkingsopgave beschouw ik een prioriteit. Ondertussen blijft het
wel zaak dat woningcorporaties hun onderhoud uitvoeren. Zie voor de stappen die
huurders kunnen nemen als woningcorporaties dat niet doen ook mijn antwoord op
vraag 2.
5
Wat is uw reactie op de opmerkingen van de directeur van woningcorporatie Lefier
die zegt dat het om gek van te worden is dat er nog steeds onduidelijkheid is en
de overheid haar verantwoordelijkheid niet neemt?
Antwoord
De schadeafhandeling en versterkingsoperatie gaan nog niet snel genoeg. Zoals
hierboven ook aangegeven, beschouw ik de huidige problematiek in Groningen
dan ook als een prioriteit. Tegelijkertijd vraagt een operatie van dergelijke omvang
en complexiteit om zorgvuldigheid en draagvlak bij alle betrokkenen. Ondercoördinatie van de NCG wordt zoveel mogelijk gezocht naar samenhang van een
gebiedsgerichte aanpak met de plannen van woningcorporaties. Waar er
onduidelijkheden zijn ten aanzien van de planning van de versterkingsopgave voor
woningcorporaties, raad ik aan hierover met de NCG in gesprek te gaan.
6
Beseft u dat de aankondiging van de noodzaak van het versterken van huizen, de
ingrijpende ingrepen die ermee gepaard gaan, de onduidelijke timing van
maatregelen, het gevoel tot die tijd in een onveilig huis te moeten leven en dan
ook nog eens het laten verslonzen van onderhoud kan leiden tot psychische druk?
Waarom wordt huurders die part noch deel aan het probleem hebben dit
aangedaan?
Antwoord
De veiligheid van de bewoners in Groningen staat voorop. Om aan de bewoners in
Groningen dezelfde veiligheid te kunnen garanderen als in ieder ander deel van
Nederland, is het versterken van woningen noodzakelijk. Ik ben mij er goed van
bewust dat de impact van de versterkingsoperatie op het dagelijks leven van
bewoners groot is. De NCG voert regie op deze opgave. Daarbij staan
zorgvuldigheid en samenspraak met bewoners centraal.
7
Deelt u de mening dat huurders momenteel in Groningen aan hun lot worden
overgelaten? Wat gaat u doen om hieraan een einde te maken?
Antwoord
Zoals aangegeven in het antwoord op vraag 3, moeten huurders er ten allen tijde
vanuit kunnen gaan dat hun woning op een degelijke manier onderhouden wordt,
zowel in Groningen als elders in Nederland. In de regelgeving bestaan er dan ook
waarborgen voor huurders ten aanzien van woningcorporaties, die voorkomen dat
huurders aan hun lot zijn overgelaten. Met het van kracht worden van de herziene
Woningwet in 2015 hebben huurders, net als gemeenten, tevens een grotere
bevoegdheid gekregen ten aanzien van het beleid en de inzet van
woningcorporaties, o.a. bij het maken van jaarlijkse prestatieafspraken. Dat kan
ook gaan over achterstallig onderhoud. Met betrekking tot de versterking en
verduurzaming van woningen in Groningen zijn stappen aangekondigd in het
Regeerakkoord. Hierover treed ik op de kortst mogelijke termijn in overleg met de
regio.