Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het artikel “Transportbedrijf staakt ritten Engeland om
verstekelingen”1?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Kunt u aangeven wat de inzet is geweest van de regering in de afgelopen
kabinetsperiode ten aanzien van de problematiek zoals geschetst in het genoemde
artikel?
Antwoord 2
De Franse overheid heeft in het najaar van 2016 het kamp in Calais ontruimd en
doet er volgens onze informatie nu alles aan om te voorkomen dat de situatie in
Calais weer verslechtert.
Het kabinet volgt de situatie rondom Calais en de goederencorridors nauwlettend
en wij hebben hierover contact met de buitenlandse collega’s en de betrokken
brancheorganisaties.
Voor wat betreft de situatie binnen Nederland werken we als Nederlandse overheid
met het bedrijfsleven al een aantal jaar samen om de veiligheid op en langs de
weg te verbeteren.
Ook de Koninklijke Marechaussee en de politie hebben in het kader van het grensen
vreemdelingentoezicht de nodige maatregelen genomen, sinds juni 2015 wordt
er onder andere intensiever gecontroleerd in Hoek van Holland en IJmuiden.
Vraag 3
Welke afspraken zijn er op Europees niveau gemaakt om deze problemen tegen te
gaan? Hoe zijn deze uitgevoerd?
Antwoord 3
De verstekelingenproblematiek in Calais en de gevolgen hiervan voor de
Nederlandse transportsector hebben al geruime tijd de aandacht van het kabinet.
Het kabinet heeft begrip voor de problemen die chauffeurs in Calais ondervinden.
Echter de veiligheidssituatie in Calais valt onder de verantwoordelijkheid van de
Franse autoriteiten.
Het kabinet vraagt hiervoor regelmatig aandacht in de (geëigende) Europese
gremia en in bilaterale contacten met Frankrijk.
Vraag 4
Deelt u de mening dat er snel een Europese aanpak moet komen om de veiligheid
van transporteurs te kunnen waarborgen? Zo ja, welke kansen ziet u? Zo nee,
waarom niet?
Antwoord 4
De problematiek rond verstekelingen heeft de volle aandacht binnen Europa.
Daarbij is ook aandacht voor de gevolgen die deze problematiek heeft voor de
transportsector.
Vraag 5
Bent u reeds in gesprek met de transportsector en verzekeringsmaatschappijen
om te voorkomen dat door torenhoge premies de Nederlandse concurrentiekracht
wordt verzwakt?
Antwoord 5
Er is over de situatie in Calais regelmatig overleg met de brancheorganisaties in
het wegvervoer. Eventuele problemen met verzekeringsmaatschappijen zijn in dit
overleg door deze organisaties nog niet opgebracht.