Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van de berichten “Truckers rijden niet meer op Engeland”
en “Kies bij twijfel over veiligheid andere haven”?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Herkent u zich in de in het artikel gesignaleerde problemen met agressieve
verstekelingen? Wat vindt u hiervan?
Antwoord 2
De problematiek rond verstekelingen is mij bekend. Mijn collega van Justitie en
Veiligheid en ik hebben echter geen signalen ontvangen dat de problemen zouden
toenemen.
Vraag 3
Hoeveel Nederlandse chauffeurs zijn er sinds 2015 slachtoffer geworden van
geweld en bedreigingen van verstekelingen? Hoeveel meldingen krijgt u dagelijks
van verstekelingen in Nederland en wat wordt er met deze meldingen gedaan?
Klopt het dat het probleem van agressieve verstekelingen steeds groter wordt? Zo
nee, waarom niet?
Antwoord 3
Er zijn mij geen cijfers bekend over aantallen Nederlandse chauffeurs die sinds
2015 slachtoffer zijn geworden van geweld en bedreigingen.
In de periode augustus 2016 t/m augustus 2017 zijn 1325 inklimmers in
vrachtauto’s binnen Nederland aangetroffen. “Inklimmers” zijn vreemdelingen die
illegaal de oversteek naar het Verenigd Koninkrijk willen maken. Wanneer personen
worden gepakt als zij illegaal het land proberen uit te reizen dan moeten ze
Nederland onmiddellijk verlaten, uiteraard op legale wijze. Als mensen niet
vrijwillig vertrekken worden ze gedwongen uitgezet. Ze zullen als regel in bewaring
worden geplaatst tenzij ze onmiddellijk het land kunnen verlaten. Ze krijgen ook
een inreisverbod opgelegd. Daarnaast wordt er opgetreden als er sprake is van
strafbare feiten als het bezit van een vals paspoort, vernieling of het illegaal
verblijven in andermans voertuig of op andermans terrein.
Vraag 4
Wat is de schade die de Nederlandse transportsector hierdoor oploopt? Hoe
verhoudt zich dit tot de afspraken die eerder hierover met de Franse overheid en
binnen Europa zijn gemaakt naar aanleiding van de problemen in Calais?
Antwoord 4
De exacte schade die de Nederlandse transportsector oploopt als gevolg van de
problemen in Calais is niet bekend. Naar mijn informatie doet de Franse overheid
er alles aan om te voorkomen, dat de situatie in Calais weer verslechtert.
Vraag 5
Bent u ook van mening dat onze vrachtwagenchauffeurs zonder gevaar voor hun
eigen leven hun werk in Europa moeten kunnen beoefenen? Zo ja, welke
maatregelen worden en zijn er ondernomen door uw Franse en andere Europese
collegae om onze vrachtwagenchauffeurs te beschermen?
Antwoord 5
Ik ben van mening dat de veiligheid van vrachtwagenchauffeurs altijd zoveel als
mogelijk verzekerd moet worden. De Franse overheid heeft diverse maatregelen
genomen om de situatie in Calais aan te pakken.
Bij brief van 27 juli jl. in antwoord op vragen van Kamerlid van Helvert is uw Kamer
geïnformeerd over de ontruiming van het migrantenkamp in Calais in het najaar
van 2016 en over maatregelen die de Franse overheid neemt om te voorkomen dat
de situatie in Calais weer verslechtert. Onlangs heeft de Franse overheid in het
kader hiervan twee nieuwe opvangcentra op ongeveer 90 kilometer van Calais in
gebruik genomen.
Vraag 6
Bent u bereid om opnieuw met uw Franse en Europese collegae in gesprek te gaan
over de wederom nijpende situatie rond Calais om de Nederlandse
vrachtwagenchauffeurs te beschermen? Zo ja, kunt de uitkomsten hiervan met de
Kamer delen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
Zoals bij het antwoord op vraag 5 aangegeven doet de Franse overheid er op dit
moment alles aan om te voorkomen dat de situatie in Calais weer verergert. Ik zie
daarom op dit moment geen reden om hierover in gesprek te gaan.
Vraag 7
Wanneer verwacht u dat dit probleem nu echt opgelost is? Waar ontbreekt het aan
om dit op korte termijn te realiseren? Is daar aangepaste (Europese) wetgeving
voor nodig? Zo ja, wanneer kan de Kamer die verwachten?
Antwoord 7
De verstekelingenproblematiek in Calais en de gevolgen hiervan voor de
Nederlandse transportsector hebben al geruime tijd de aandacht van het kabinet.
Het kabinet heeft begrip voor de problemen die chauffeurs in Calais ondervinden.
Echter de veiligheidssituatie in Calais valt onder de verantwoordelijkheid van de
Franse autoriteiten.
Het kabinet vraagt hiervoor regelmatig aandacht in de (geëigende) Europese
gremia en in bilaterale contacten met Frankrijk. De Europese regelgeving bevat op
dit moment voldoende handvatten om de verstekelingenproblematiek tegen te
gaan.
Vraag 8
Wat is inmiddels de status van het door Europese transportorganisaties zelf
ontwikkelde meldsysteem voor verstekelingen? Functioneert dit systeem
inmiddels?
Antwoord 8
Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft in de zomer van 2015 een
meldsysteem ingesteld voor Nederland. Er werd toen in Europees verband
gesproken over het opzetten van een centraal systeem, maar hier is volgens mijn
informatie verder geen vervolg aan gegeven. TLN heeft echter zeer regelmatig
contact met zusterorganisaties in omringende landen wanneer er signalen zijn
over illegale immigranten.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,
drs. C. van Nieuwenhuizen Wijbenga