Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van de leden van Dijk (PvdA) en van
Dijk (SP) over Nederlandse truckers die niet meer naar Engeland rijden vanwege
agressie door verstekelingen.
Vraag 1
Kent u het bericht ‘Truckers rijden niet meer naar Engeland’?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Herkent u zich in het beeld dat transportondernemingen in Nederland niet meer
naar Engeland rijden vanwege agressie door verstekelingen? Zo ja, kunt u bij
benadering aangeven om hoeveel bedrijven het gaat en wat de economische
schade voor Nederland als transportland is? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2
Volgens de mij op dit moment beschikbare informatie is er geen sprake van een
algemeen beeld dat transportondernemingen in Nederland niet meer naar
Engeland rijden vanwege agressie door verstekelingen. Ik blijf echter in contact
met Transport en Logistiek Nederland om de ontwikkelingen te monitoren.
Vraag 3
Bent u ook van mening dat truckers binnen de Europese Unie veilig hun lading van
A naar B moeten kunnen brengen? Zo ja, wat heeft u binnen de Europese Unie
ondernomen om de veiligheid van vrachtwagenchauffeurs te garanderen? Zo nee,
waarom niet?
Antwoord 3
Ik ben van mening dat de veiligheid van chauffeurs altijd zoveel als mogelijk
verzekerd moet worden. Binnen de geëigende Europese gremia vraagt het kabinet
regelmatig aandacht voor de problematiek rond verstekelingen op vrachtwagens.
Vraag 4
Bent u op de hoogte van de brief die Europarlementariërs Agnes Jongerius (PvdA)
en Dennis de Jong (SP) naar u en uw Franse en Belgische ambtgenoten hebben
gestuurd over het toenemende aantal incidenten op de route naar Calais?
Antwoord 4
Ja, ik ben van deze brief op de hoogte.
Vraag 5
Kunt u aangeven wat u met de oproep van de Europarlementariërs heeft gedaan of
gaat doen?
Antwoord 5
In de brief wordt onder andere opgeroepen om samen met alle betrokkenen meer
beveiligde parkeerplaatsen te realiseren en het beveiligingsniveau van reeds
bestaande parkeerplaatsen te verbeteren.
transportcriminaliteit aan te pakken. Mede door deze samenwerking kon recent
een criminele bende worden opgepakt. De samenwerking wordt in de komende tijd
voortgezet. De aandacht voor veilige parkeerplaatsen is er: Rijkswaterstaat
stimuleert, in samenwerking met andere overheden, de totstandkoming van een
netwerk van beveiligde truckparkings langs de goederencorridors. Ik ben van
mening dat ernaar gestreefd moet worden een dergelijk netwerk binnen heel
Europa te realiseren. Het is daarom goed dat er met Europees geld een studie
wordt uitgevoerd naar de wensen op het terrein van beveiligd parkeren, naar het
beter aan laten sluiten van vraag en aanbod en het ontwikkelen van een integraal
beleidskader. Daarnaast zijn er middelen beschikbaar uit het CEF fonds
(Connecting Europe Facility). Op dit fonds kunnen geïnteresseerden zich
inschrijven, dus ook exploitanten van beveiligde parkeerplaatsen. Die financiering
kan worden gebruikt voor het upgraden van het veiligheidslevel op bestaande
parkeerplaatsen, de bouw van nieuwe parkeerplaatsen, studies naar wenselijkheid
en haalbaarheid van beveiligde parkeerplaatsen en het optimaliseren van gebruik
van beveiligde parkeerplaatsen door informatievoorziening of slim gebruik van
data. Waar nodig zullen – zoals in het verleden eerder is gebeurd - kansrijke
Nederlandse inschrijvingen op dit fonds beleidsmatig worden gesteund.
Vraag 6
Hebt u contact met chauffeurs en hun vertegenwoordigers om deze problematiek
te bespreken en van hen oplossingsmogelijkheden te horen? Zo ja, wat zijn de
uitkomsten van deze gesprekken? Zo nee, waarom niet?
Over de problematiek rond verstekelingen in vrachtwagens en de situatie in Calais
heb ik regelmatig met Transport en Logistiek Nederland (TLN). Via TLN worden ook
de problemen die chauffeurs ondervinden aan mij doorgegeven.
Onlangs is mij een petitie aangeboden met als onderwerp “Geweld tegen
chauffeurs” namens een groot aantal chauffeurs. Ik heb over de in deze petitie
geuite zorgen contact gehad met de initiatiefnemers van de petitie en hen
gevraagd om met concrete ideeën te komen om de door hen gesignaleerde
problemen aan te pakken.