Vraag 1
Is het u bekend dat door de militaire luchtvaart reeds circa tien jaar 24 uur per
dag, 7 dagen per week radargegevens zijn vastgelegd over vogelverplaatsingen
(tijd, richting snelheid) op grotere hoogte boven en ruim rond de Waddenzee?
Antwoord 1
Ja, het is mij bekend dat de Koninklijke Luchtmacht de vogelbewegingen op grotere
hoogte (tot ca. 4 km) monitort.
Vraag 2
Is het u bekend dat op basis hiervan en op basis van de vogelwaarnemingen
(SOVON) een veel gedetailleerdere risicoanalyse voor vogelaanvaringen voor de
routes van en naar luchthaven Lelystad gemaakt kan worden?
Antwoord 2
In het Luchthavenbesluit luchthaven Lelystad is aandacht besteed aan het
onderwerp vogelaanvaringen. In het besluit is opgenomen dat er aan de hand van
monitoring van de vogelbewegingen een inschatting zal worden gemaakt van de
kans op vogelaanvaringen. Momenteel wordt er een nulmeting uitgevoerd tot ca.6
km buiten de luchthaven. Hierin worden ook de gegevens van SOVON
(Samenwerkende Organisaties Vogel Onderzoek Nederland) betrokken.
Daarnaast zullen de vogelradargegevens van de Koninklijke Luchtmacht worden
gebruikt voor een risicoanalyse met betrekking tot vogelaanvaringen op de
aansluitroutes van en naar de luchthaven Lelystad.
Is er gemeenschappelijk onderzoek, uitwisseling of overleg tussen
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en de militaire luchtvaart over
vogelaanvaringspreventie "en route" (dus buiten het bereik van de vogelradars
van lokale vliegvelden die nu in ontwikkeling zijn)?
Antwoord 3
Informatie van de Koninklijke Luchtmacht wordt beschikbaar gesteld aan de
Luchtverkeersleiding. Uit gegevens van de Koninklijke Luchtmacht blijkt dat bijna
98% van alle vogelaanvaringen plaatsvinden beneden een hoogte van 3.000 voet
(ca 1.000 meter). Ter informatie; kenmerkend voor het civiele commerciële
luchtverkeer is dat er slechts gedurende een korte periode en alleen in de directe
omgeving van de luchthaven, onder een hoogte van 3.000 voet wordt gevlogen.
De aansluitroutes liggen op een hoogte van 6000 voet (1.800 meter).
Vraag 4
Is het mogelijk om de kennis van de luchtmacht te gebruiken om betere
inschattingen te maken van het risico op vogelaanvaringen, ook voor grotere
hoogten en grotere afstanden van vliegvelden? Kan dit betrokken worden bij de
veiligheidsanalyse voor de aanvliegroutes voor Lelystad en de herindeling van het
luchtruim?
Antwoord 4
Ja. Zie mijn antwoord op vraag 2.