Geachte voorzitter,
Hierbij beantwoord ik de schriftelijke vragen van het lid Kröger (GroenLinks) over
het inspraakproces luchthaven Lelystad (ingezonden 16 oktober 2017)
Vraag 1
Klopt het dat de webpagina voor de internetconsultatie met betrekking tot
de vliegroutes van luchthaven Lelystad enige tijd niet bereikbaar is geweest? Wat
was hier de oorzaak van? Wordt de tijdsduur van de internetconsultatie verlengd
om dit te compenseren?
Antwoord 1
De website heeft vanaf het moment van online gaan, op 5 oktober 2017 begin van
de avond, naar behoren gewerkt en is altijd bereikbaar geweest. Wanneer iemand
meermaals met hetzelfde mailadres een reactie probeerde in te dienen kreeg men
een verkeerde foutmelding die stelt dat de website tijdelijk niet bereikbaar is. Deze
foutmelding was incorrect. Aan bezoekers van de site wordt inmiddels de
foutmelding ‘U kunt per consultatie maar een keer reageren met hetzelfde emailadres.’
getoond, wanneer zij nogmaals een reactie met hetzelfde e-mailadres
proberen te plaatsen. De melding ‘deze website is tijdelijk niet beschikbaar’ wordt
niet meer getoond.
Veel indieners vergeten hun indiening via de email te bevestigen- waardoor zij hun
reactie niet direct terugzien. Ook dan wordt hun indiening wel geregistreerd en kan
alsnog handmatig worden goedgekeurd door het ministerie. Elke ingediende
reactie wordt geregistreerd.
Wanneer de bezoeker in de adresbalk internetconsultatie.nl opgeeft wordt hij/zij nu
doorgeleid naar https://www.internetconsultatie.nl i.p.v.
https://internetconsultatie.nl
Hiermee is opgelost dat aan de bezoeker de melding ‘Website is onveilig’ wordt
getoond.
Indien bezoekers de website met een telefoon met een oudere versie van Android
bekijken, dan wordt deze melding nog wel getoond. Het PKI overheidscertificaat
dat voor Internet Consultatie wordt ingezet is uitgegeven door KPN. KPN heeft
onlangs haar rootcertificaat vernieuwd en daar kunnen oudere versies van Android
niet mee overweg. In dat geval wordt geadviseerd een update van Android uit te
voeren.
Vraag 2
Kunt u de Kamer informeren over de wijze waarop er wordt omgegaan met de
input van de internetconsultatie? Welk proces wordt gevolgd in de twee weken
tussen het sluiten van de consultatie en het sturen van het definitieve besluit naar
de Kamer? Wat wordt er gedaan met de input die per e-mail wordt gedeeld met
het ministerie, op basis van de oproep die het ministerie hiertoe heeft gedaan op
twitter?
Antwoord 2
Op 25 september 2017 is gestart met de formele
consultatiebijeenkomsten voor luchtruimgebruikers over de
aansluitroutes. Daarnaast liep in de periode van 5 oktober t/m 2
november 2017 de internetconsultatie. Reacties die parallel aan de
internetconsultatie bij het ministerie binnen zijn gekomen worden
als zienswijze geregistreerd en vormen daarmee onderdeel van de
internetconsultatie. Zoals toegezegd in het overleg met de Tweede
Kamer op 28 september 2017, zal een vertegenwoordiging van de
bewonerscomités worden gevraagd om advies uit te brengen over
het concept resultaat uit de consultatieprocedures. Dit advies van
bewonerscomités weeg ik mee in het voorstel voor de
aansluitroutes dat aan uw Kamer wordt aangeboden.
Vraag 3
Wat wordt er gedaan met de klachten van burgers die zich beperkt voelen door de
kaders van de internetconsultatie? Wat wordt er gedaan met de vragen,
opmerkingen, ideeën en klachten die in het kader van de internetconsultatie naar
voren kwamen, maar die niet passen binnen de kaders of de opzet?
Antwoord 3
De internetconsultatie is specifiek gericht op de ontwerp
aansluitroutes. Dit laat onverlet dat ook reacties en vragen worden
geregistreerd die buiten dit kader vallen. Naar verwachting zal
vanaf eind november 2017 op de internetconsultatiepagina een
samenvatting van de inbreng op de internetconsultatie, voorzien
van een reactie, worden geplaatst. Deze zal zich niet beperken tot
de ontwerp aansluitroutes maar zal ook de beantwoording van de
aan de aansluitroutes gerelateerde onderwerpen bevatten.
Daarnaast worden via de internetconsultatie veel feitelijke vragen
gesteld. Over de meest gestelde vragen worden FAQ’s opgesteld
voor op de website.
Vraag 4
Heeft u zicht op het aantal mensen dat wel naar een van de zes
informatiebijeenkomsten wilde, maar dat niet kon omdat er geen plek meer was?
Op welke manier kunnen deze mensen alsnog de benodigde voorlichting krijgen?
Antwoord 4
Ja. Voor iedere informatiebijeenkomst is bekend hoeveel mensen
zich hebben aangemeld en afgemeld. Ook is bekend hoeveel
mensen zich hadden aangemeld, maar uiteindelijk de
informatiebijeenkomst niet hebben bezocht (zie bijlage). Alleen
voor de informatiebijeenkomst in Apeldoorn geldt dat er 15
geregistreerde mensen moesten worden afgewezen. Achteraf is
geconstateerd dat juist uitgerekend deze informatieavond de
meeste no-shows had. Deze 15 personen hebben wel de e-mail
gekregen met de verwijzing naar de internetconsultatie, alsmede
het verslag van deze informatiebijeenkomst.
Iedereen die zich opgegeven heeft voor één van de informatiebijeenkomsten
ontvangt in de loop van november een e-mail met de mogelijkheid zich te
abonneren op een e-mail nieuwsbrief. Op die manier kunnen deze personen ook
het verdere proces blijven volgen.
Vraag 5
Op welke manier worden gemeenten die direct geraakt worden door de
verschillende aansluitroutes, geïnformeerd en betrokken bij de besluitvorming?
Er zijn in september en oktober drie bijeenkomsten (Zwolle,
Apeldoorn, Twello) door IenW georganiseerd voor leden van B&W en
raadsleden van gemeenten die onder aansluitroutes lager dan
2.700 meter hoogte liggen. Voor deze bijeenkomsten zijn ook
statenleden uitgenodigd. Bij deze bijeenkomsten waren over het
algemeen de gedeputeerden van de betrokken provincies
aanwezig.
IenW heeft in oktober ook deelgenomen aan de expertmeeting over
de uitbreiding van Lelystad Airport voor de Provinciale Staten in
Friesland.
De gedeputeerde van Overijssel en Gelderland zijn lid van de
Alderstafel Lelystad. De gedeputeerde van Friesland en Drenthe
worden voor de Alderstafel uitgenodigd als de aansluitroutes boven
deze provincies aan bod zijn.
Vraag 6
Wat is op dit moment de status van de Alderstafel in relatie tot de besluitvorming
rond de routebesluiten? Bent u direct in gesprek met de provincies Gelderland,
Overijssel en Friesland? Hoe werden, zijn en worden de getroffen provincies
betrokken bij de besluitvorming?
Antwoord 6
In februari 2009 is de Alderstafel Lelystad ingesteld met als
opdracht om samen met de regio te verkennen hoe Lelystad Airport
een bijdrage kan leveren aan het accommoderen van de nationale
capaciteitsvraag naar luchtvaart. Daarover is in 2012 een integraal
advies uitgebracht, gevolgd door een advies over de
ontsluitingsroutes in 2014. In de huidige fase van de uitvoering na
het in 2015 genomen luchthavenbesluit voor Lelystad Airport
bewaakt de Alderstafel de in de genoemde adviezen gemaakte
afspraken en kan indien gewenst IenW adviseren over relevante
onderwerpen. De Alderstafel heeft een werkplan opgesteld en
jaarlijks wordt een verslag over de werkzaamheden overlegd aan
het Ministerie als opdrachtgever.
In juni 2017 heeft de Alderstafel Lelystad getoetst of de door LVNL en CLSK
gepresenteerde ontwerpen voor de aansluitroutes voldeden aan de aan de
Alderstafel afgesproken uitgangspunten. Daarbij zijn ook de provincies op het
‘oude land’ betrokken (naast Gelderland en Overijssel die reeds vertegenwoordigd
waren ook de provincies Drenthe en Friesland).
Voor de komende periode zal de Alderstafel een rol blijven spelen in het monitoren
van de afspraken en het betrokken houden van de partijen in de verdere realisatie.
De betrokken provincies zijn (agenda)lid van deze Alderstafel. Verder staat IenW in
direct contact met bestuurders van betrokken provincies over het proces van de
aansluitroutes.
Vraag 7
Wat is de verdere rol van de Alderstafel in het proces? Gaat u gevolgen verbinden
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan de rol en het mandaat van de Alderstafel, nu blijkt dat zoveel burgers zich niet
gehoord en zeker niet vertegenwoordigd voelen?
Antwoord 7
Zie het antwoord bij vraag 6. Het mandaat van de Alderstafel blijft
ongewijzigd en richt zich op de ontwikkeling van de luchthaven en
de inpassing in de omgeving tot daar waar de routes aantakken op
het oude land.
Ten aanzien van het luchtruimvraagstuk in samenhang met de
aansluitroutes is reeds in december 2010 gemeld dat die samen
met mijn collega van Defensie en de
luchtverkeersleidingsorganisaties ter hand wordt genomen. De
discussie in de regio’s spitst zich met name op dit punt toe. Ik heb
met het oog op de herziening van het luchtruim toegezegd te zullen
komen met een plan van aanpak voor het omgevingsmanagement.
Aan uw Kamer is in het AO van 28 september 2017 tevens toegezegd nog dit jaar
te verkennen of er in aanvulling op het bovengenoemde omgevingsmanagement
mogelijkheden zijn voor het versterken van het concept ‘Alderstafel’. Ik zal
daarvoor de voorzitter vragen om mij te voorzien van de ervaringen en inzichten
uit de afgelopen jaren bij zowel Schiphol, Lelystad en Eindhoven.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,
drs. C. van Nieuwenhuizen Wijbenga