2017Z13277
Vragen van de leden Westerveld en Özdil (beiden GroenLinks) aan de
staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over
stigmatiserende lesmethodes. (ingezonden 5 oktober 2017)
1
Heeft u kennisgenomen van het bericht “Leesmethode basisschool maakt
Chinezen belachelijk”? 1)
Ja.
2
Deelt u de mening dat de omschrijving van de ‘-ng’ als Chinese letter en de
instructie voor het maken van het gebaar waarmee de klank kan worden
aangeduid, namelijk het maken van spleetogen met de wijsvingers, als
stigmatiserend kan worden aangemerkt? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
Ja, dit kan als stigmatiserend worden aangemerkt omdat met dit gebaar een
bevolkingsgroep wordt gelijkgesteld aan een stereotiep uiterlijk kenmerk.
3
Deelt u de mening dat dergelijke stereotype beschrijvingen niet thuishoren in een
lesmethode voor het basisonderwijs, omdat door dergelijke teksten vooroordelen
en stereotypen ontstaan bij jonge kinderen? Zo nee, waarom niet?
Ja, deze mening deel ik.
4
Zijn er meer gelijksoortige lesmethodes bij u bekend met dergelijke
stereotyperende teksten of opdrachten? Zo ja, bent u voornemens om dit tegen te
gaan en hoe gaat u dat doen?
Deze zijn niet bij mij bekend.
5
Bent u bereid te onderzoeken of er meer gelijksoortige lesmethodes met
dergelijke stereotyperende teksten of opdrachten zijn? Zo nee, waarom niet?
Ik ben niet van plan hier een onderzoek naar te starten. Aangezien de
verantwoordelijkheid voor de inrichting van het onderwijsproces en de keuze van
lesmaterialen is belegd bij het bevoegd gezag van scholen, is het niet aan de
overheid om de kwaliteit en inhoud van lesmateriaal te beoordelen. Leerlingen,
ouders of leraren die klachten hebben over lesmateriaal kunnen hierover het
gesprek aangaan met de school of desbetreffende uitgever. Het is vervolgens aan
de school en/of de uitgever om af te wegen welke aanpassingen worden
doorgevoerd. Een voorbeeld van dit proces is te vinden in de casus die de
vraagstellers aanhalen. Hier werden de lesmethode en instructie na de opmerking
van de ouder door de uitgever aangepast. Deelt u de mening dat het belangrijk is dat er meer bewustwording komt bij
uitgeverijen, leerkrachten en onderwijskundigen over stereotypen in lesmethodes?
Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat bent u voornemens te doen om deze
bewustwording te stimuleren?
Het is wat mij betreft belangrijk dat uitgeverijen, leerkrachten en
onderwijskundigen zich in het algemeen bewust zijn van (het effect van)
stereotypen. Het gaat hierbij niet enkel om stereotypen gebaseerd op afkomst,
maar ook bijvoorbeeld op basis van gender of seksuele voorkeur. Het is aan
scholen en uitgeverijen zelf om deze bewustwording verder te ontwikkelen. De
overheid heeft hier geen rol in.
1) https://www.parool.nl/amsterdam/leesmethode-basisschool-maakt-chinezenbelachelijk~a4519610/